Uwaga! Twoje zamówienie zostanie wysłane 19 września.

Certyfikaty przyjazne dla zwierząt

zdjecie krolik na polu

Na pewno wszystkie kosmetyki certyfikowane jako organiczne lub naturalne, oczywiście przez uprawnione do tego organizacje, będą przyjazne dla zwierząt (więcej o tym w naszym artykule na temat rodzajów certyfikatów dla kosmetyków naturalnych i organicznych). Należy pamiętać, że certyfikat kosmetyku naturalnego (np. Cosmos natural, Ecocert czy BDIH) nie zawsze oznacza, że produkt jest wegański. Kosmetyki te mogą zawierać np. mleko, miód czy lanolinę, ale są to składniki naturalnie wytwarzane tylko przez żywe zwierzęta i mamy pewność, że zostały pozyskane z życzliwością dla nich.

A propos testów na zwierzętach…

W branży kosmetycznej w UE od 2013 roku obowiązuje całkowity zakaz testowania na zwierzętach, zarówno gotowych produktów kosmetycznych, jak i pojedynczych składników. Zakaz ten dotyczy także importu i sprzedaży produktów kosmetycznych, które były testowane na zwierzętach.

Leaping Bunny

Organizacja działa od 1898 roku, a od czerwca 2015 pod nazwą Cruelty Free International. Tak zwany „skaczący króliczek” to pierwsza międzynarodowa inicjatywa dotycząca kosmetyków bez testów na zwierzętach.

leaping bunny

W roku 1996 gdy zakupy „wolne od okrucieństwa” stały się popularne, różne firmy zaczęły projektować własne logotypy króliczków, przestrzegając własnej definicji „wolnych od okrucieństwa” lub „przyjaznych zwierzętom”. W odpowiedzi na te działania osiem krajowych grup ochrony zwierząt (z USA i Kanady) połączyło siły, tworząc Koalicję na rzecz Informacji Konsumentów o Kosmetykach (CCIC). CCIC promuje jeden kompleksowy standard i uznane na całym świecie logo Leaping Bunny.

Aby uzyskać certyfikat Leaping Bunny, marki muszą spełniać surowe wymagania:
  • ani marka, ani żaden z jej dostawców i/lub producentów nie może przeprowadzać, zlecać ani być stroną testów na zwierzętach.
  • muszą ustanowić system monitorowania dostawców, aby upewnić się, że wszyscy ich dostawcy i producenci spełniają kryteria Leaping Bunny.
  • być gotowym na niezależne audyty, aby mieć pewność, że ich system monitorowania dostawców jest zgodny ze standardem Leaping Bunny.

Certyfikat Leaping Bunny jest odnawiany co roku.

PETA

Organizacja PETA czyli People for the Ethical Treatment of Animals (Ludzie na rzecz etycznego traktowania zwierząt, została założona 1980 roku. Skupia swoją uwagę na czterech obszarach, w których największa liczba zwierząt cierpi najbardziej i przez najdłuższy czas: w laboratoriach, w przemyśle spożywczym, w handlu odzieżą i w biznesie rozrywkowym. Poruszają również kwestie zabijaniem gryzoni, ptaków i innych zwierząt, które często są uważane za „szkodniki”, a także okrucieństwem wobec zwierząt domowych.

Firmy certyfikowane przez PETA mogą otrzymać jedno z dwóch oznaczeń:

Światowa organizacja bez testów na zwierzętach wyróżnia firmy i marki, które potwierdziły, że one jak ich dostawcy nie przeprowadzają, nie zlecają, nie płacą ani nie zezwalają na żadne testy na zwierzętach w odniesieniu do ich składników, receptur lub gotowych produktów w dowolnym miejscu na świecie.

Globalna organizacja bez testów na zwierzętach i wegańska wyróżnia firmy i marki, które spełniają te same wymagania i których cała linia produktów jest wolna od składników pochodzenia zwierzęcego.

Ze względu na różnice w przepisach dla produktów sprzedawanych w UE zaprojektowano specjalne etykiety.

Logo Peta na Europe
Logo Peta weganskie na Europe

A tak wyglądało stare logo PETA

Dawne logo PETA

Vegan Trademark

Uznawany na całym świecie certyfikat produktów wegańskich, ustanowiony w 1990 roku przez The Vegan Society – brytyjską organizację charytatywną utworzoną w 1944 roku, która w ogóle jako pierwsza promowała weganizm – czyli wówczas “bezmleczny wegetarianizm”.

Vegan
Otrzymują go produkty, których producenci gwarantują że:
  • wytwarzanie i/lub opracowywanie –w naszym przypadku– kosmetyku i jego składników nie wiąże się z wykorzystaniem jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego, zarówno produktów ubocznych jak i pochodnych,
  • rozwój i/lub wytwarzanie produktu, a także jego składników nie wiąże się z jakimkolwiek testowaniem na zwierzętach,
  • rozwój i/lub produkcja GMO nie obejmuje genów zwierzęcych ani substancji pochodzenia zwierzęcego;

Wegański znak towarowy jest odnawiany co roku.

Znak V

Znak V przyznawany przez polską Fundację Viva, która prowadzi działalność charytatywną i edukacyjną w zakresie opieki i pomocy zwierzętom bezdomnym, porzuconym oraz okrutnie traktowanym. Fundacja jest częścią międzynarodowej organizacji Viva! z siedzibą w UK.

Znak V przyznawany przez polską Fundację Viva, która prowadzi działalność charytatywną i edukacyjną w zakresie opieki i pomocy zwierzętom bezdomnym, porzuconym oraz okrutnie traktowanym. Fundacja jest częścią międzynarodowej organizacji Viva! z siedzibą w UK.

Produkty oznaczone znakiem V nie zawierają:
  • produktów odzwierzęcych,
  • półproduktów i pochodnych zawierających m.in.,: podpuszczkę, żelatynę, szpik, łój zwierzęcy, chitynę, lanolinę, kolagen, koszenilę, aromaty odzwierzęce, konserwanty pochodzenia zwierzęcego klej rybi, futro, pióra, skórę, zamsz, jedwab, wełnę, perły, itp.,
  • oleju palmowego i jego pochodnych – ze względu na sposób pozyskiwania okrutny dla zwierząt. Oznacza to, że dotyczy to również surowców, pod-składników otrzymywanych z oleju palmowego, a nie tylko obecności oleju palmowego w gotowym produkcie.
Ponadto gwarantują:
  • brak produktów pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanych pośrednio przy produkcji, (czyli nawet gdy sam skład jest vege – to np. do oczyszczania któregoś składnika wykorzystuje się produkty od zwierząt – i na to też nie ma zgody w przypadku znaku V- zresztą podobnie jak w przypadku wszysktkich innych certyfikatów vege),
  • brak testów na zwierzętach;

V-Label

V-Label to uznawane na całym świecie, oznaczenie produktów i usług wegańskich oraz wegetariańskich, zarejestrowane w Szwajcarii w 1996 roku. Polski odział V-Label działa od połowy 2016 roku.

V-label international logo
v-label vegan
v-label wegetarian

Jeśli produkt oznaczony jest jako wegański, to oznacza, że na żadnym etapie produkcji nie użyto składników pochodzenia zwierzęcego. Dotyczy to także dodatków, substancji pomocniczych i aromatów. Kontrole nie kończą się na liście składników, ale obejmują nawet substancje, których nie trzeba deklarować na opakowaniu.

W przypadku produktów oznaczonych jako wegetariańskie, dozwolone są tylko mleko, siara bydlęca, jaja z wyłączeniem jaj z chowu klatkowego, miód, wosk pszczeli, propolis lub tłuszcz z wełny żywych owiec i produkty pochodne.

Wszystkie etapy produkcji mają być zaprojektowane w taki sposób, aby niezamierzone ślady substancji niewegańskich lub niewegetariańskich w produkcie końcowym zostały ograniczone do minimum.

Brak testów na zwierzętach.

Vegan OK

Certyfikat powstał we Włoszech w roku 2009 i wydawany jest na podstawie oświadczenia producenta pod groźbą odpowiedzialności prawnej. Kosmetyk oznaczony znakiem Vegan OK powinien spełniać następujące normy:

Veganok
  • brak substancji pochodzenia zwierzęcego
  • pozyskanie jakichkolwiek składników odbyło się bez wykorzystania pracy zwierząt
  • brak badań testów z udziałem zwierząt na jakimkolwiek etapie

W przypadku, gdy w przeszłości przeprowadzano lub zlecano testy na zwierzętach, od momentu otrzymania certyfikatu, firma zobowiązuje się już nigdy nie zlecać testów itp.

Po uzyskaniu licencji na korzystanie z VEGANOK firma może zadecydować, czy chce przeprowadzić kontrolę strony trzeciej. W takim przypadku produkty zostają opatrzone napisem „Certyfikowany przez [nazwa jednostki certyfikującej] dla VEGANOK”.

Źródła:

Poprzedni artykuł
kartka ze znakiem recykling na tle natury

Kosmetyki naturalne i organiczne - rodzaje certyfikatów

Następny artykuł
owies zdjęcie do artykułu

Owies: małe ziarno, wielkie właściwości